понеділок, 12 грудня 2022 р.

Конспект уроку з біології "Ендокринні залози організму людини"

 


Конспект уроку біології для 8 класу
з використанням методів розвитку критичного мислення.
Тема уроку: Ендокринні залози організму людини.

Мета

Навчальна: знайомити учнів з особливостями будови й основними органами ендокринної системи людини, розвивати вміння знаходити зв’язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі органів ендокринної системи;

Розвивальна: розвивати вміння працювати з підручником, розвинути допитливість в учнів, критичне мислення, увагу, пам'ять, кмітливість; стимулювати пізнавальну активність учнів;

Виховна: виховати колективізм та зацікавленість у предметі, працьовитість, науковий світогляд. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання та матеріали: підручники, роздатковий матеріал, картки із завданнями.

Методи та методичні прийоми: словесні: розповідь, бесіда, пояснення; методи формування критичного мислення: «Тестування», «Якщо…, то…» «Складання сенканів», «Підписуємо малюнок – пояснюємо», «Складання тексту на основі запропонованих слів»; частково-пошукові; репродуктивні; наочні.

Базові поняття: гуморальна регуляція, гормони, нейрогормони, гіпофіз, гігантизм, акромегалія, карликовість, щитоподібна залоза, паращитоподібні залози, надниркові залози, підшлункова залоза, статеві залози

 

Хронометраж уроку

І. Організаційний момент...................................................................1хв.

ІІ. Актуалізація теоретичних знань.................................................. 6хв.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності..........................2 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу…...................................................23хв.

V. Узагальнення та закріплення знань учнів…………...…………7хв.

VІ. Підсумок уроку.............................................................................3хв.

VІІ. Виставлення оцінок та їх мотивація.........................................2 хв.

VІІІ. Інструктаж з домашнього завдання…………………………1 хв.

 

Хід уроку

Організаційний момент.

Привітання, налаштування учнів на робочий лад, перевірка присутніх.

Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового».Так давайте посміхнемося одне одному й разом вирушимо за новими знаннями.

 

Актуалізація теоретичних знань .Вступна частина уроку.

Метод: « Асоціативний кущ»

 Хід роботи:

Вчитель або учень працює біля дошки, записуючи всі ідеї, які висловлюють учні під час вправи. Обговорення має відштовхуватись від якогось узагальнюючого слова.  

Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми ознайомимося  з будовою та функціями невеликих за розмірами залоз, але вони мають дуже великий вплив на організм людини. Слова вчителя:

Пам’ятаєте, в казці «Про Білосніжку…» , зла мачуха на очах падчерці перетворюється у відьму – ніс загострився, очі вилізли з орбіт, лице і шия набрякли, мачуха стала трястися.

Чи можуть бути схожі перетворення в реальному житті?

Порушення діяльності якої із систем може призвести до вище описаних відхилень? 

Отже, тема нашого уроку: «Ендокринні залози організму людини.

Метод : «Знаю – хочу взнати – взнав»

Учні вчаться краще, коли вони згадують те, що вони вже знають, задають питання, підтверджують свої нові знання. Метод можна використати для того, щоб структурувати цілий урок.

 Хід роботи:

На початку уроку вчитель малює таблицю, яка заповнюється думками і судженнями учнів під час вивчення теоретичного матеріалу на уроці.

ЗНАЄМО

ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЬ

ДІЗНАЛИСЬ

 

Що таке ендокринна система?

Які залози включає в себе?

Гіпоталамус, гіпофіз, щитоподібна, пара щитоподібна, підшлункова, надниркові, статеві, тимус

 

 

Чому деякі залози називаються залозами змішаної секреції?

Крім гормонів виробляють інші продукти

 

 

Які залози відносяться до змішаних?

Підшлункова і статеві

 

 

Яка наука вивчає ендокринні залози?

Ендокринологія

 

 

Які функції у ендокринних залоз?

Регулюють життєдіяльність організму шляхом вироблення гормонів

 

Вивчення нового матеріалу (основна частина уроку) 

Розповідь вчителя: 1. Дослідницька робота в парах. Завдання: опрацювати матеріал підручника. Кожна пара отримала карточку з назвою залози внутрішньої секреції, яку має дослідити.

 По закінчені самостійної роботи, кожна пара робить повідомлення про відповідну залозу, її гормони та функції. Діти одночасно заповнюють таблицю в зошиті.

             Залоза

 

Гормони, що синтезуються

          Функції

 

2. Захворювання ендокринної системи.

Слова вчителя:   Порушення діяльності ендокринної системи може бути спричинене:

-        Збільшенням продукування гормонів і називається – гіперфункція

-        Зменшенням вироблення гормонів – гіпофункція.

Які ж хвороби розвиваються при порушенні роботи ендокринної системи?

Індивідуальні повідомлення учнів, які мали випереджальне завдання.

Одночасна робота дітей з таблицею в зошиті.

Залоза внутрішньої секреції

             

             Гіперфункція

 

        Гіпофункція

Гіпофіз

Надмірне виділення ростових гормонів призводить до розвитку гігантизму або акромегалії ( надмірного розростання окремих частин тіла)

Недостатнє виділення ростових гормонів призводить до розвитку карликовості й затримки статевого розвитку

Щитовидна залоза

Приводить до розвитку базедової хвороби. Виражається в загальному підвищені інтенсивності обміну речовин, при цьому дуже часто залоза розростається (утворюється зоб). Спостерігаються тремтіння пальців, прискорення серцебиття і схуднення.

Призводить до розвитку хвороби  мікседеми (у дорослих), яка супроводжується набряком шкіри, випаданням волосся, кволістю, сонливістю.

У дітей – кретинізм, який проявляється значним відставанням у фізичному та розумовому розвитку.

 

 

Паращитовидна залоза

У кістках скелета утворюються порожнини, збільшується ламкість кісток, часто утворюються камені в нирках

Знижується вміст кальцію в крові, спостерігаються судомні скорочення мязів

Підшлункова залоза

 

Нестача інсуліну призводить до розвитку цукрового діабету, який характеризується підвищенням рівня глюкози в крові, настає тяжке схуднення, отруєння продуктами неповного розпаду вуглеводів.

Кора надниркових залоз

Спостерігаються надмірне відкладання жиру на тулубі, зміну форми обличчя, підвищення артеріального тиску, ламкість кісток

Розвивається Аддисонова хвороба. Спостерігається схуднення, розвиток бронзового забарвлення шкіри, зниження артеріального тиску, порушення водно-сольового обміну

Завдання для учнів: Метод "Питання для груп" 

Мета: формування вміння формулювати питання до змісту навчального матеріалу

Прийом використовується для створення на уроці ситуації, яка дає змогу учням працювати разом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок часу. Заохочує учнів допомагати один одному вчитися,

Завдання для 1 групи: Будова і функції гіпоталамуса й гіпофізу

Завдання для 2 групи: Будова і функції щитоподібної та паращитоподібної залоз

Завдання для 3 групи: Будова і функціїі надниркових залоз

Завдання для 4 групи: Будова і функції тимусу

Завдання для 5 групи: Будова і функції статевих залоз

Метод « Читання з позначками»

Це технологія дає можливість дитині глибше осмислити запропонований для опрацювання текст.

 Хід роботи:

Учні читають текст і ставлять відповідні позначки біля окремих слів/фраз.

«+» - Я це знав;

«-» - Я це не знав (або я думав інакше);

«?»  - Це мене здивувало;

«!» - Я хотів би про це дізнатись детальніше

Далі учні заповнюють таблицю, куди вписують слова/фрази/речення, що їх зачепили, - у відповідну колонку

+

-

?

!

 

 

 

 

 

 

 

 

Метод "Підписуємо малюнок - пояснюємо" 

Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів, вміння працювати з німими малюнками.

Користуючись малюнком 195 в підручнику (Біологія: підруч. Для 8 класу загальноосвіт.навч. закл./Н.Ю.Матяш, Л.І.ОстапченкоКиїв; «Генеза», 2016. -288с.:іл.), підписати  назви залоз внутрішньої та змішаної секреції (по варіантах)

 Підсумкова частина уроку (рефлексія)

 

 Завдання для учнів.  

 Метод «Тестування»

 І варіан

Виберіть правильну відповідь

1. Виберіть гормони статевих залоз: а)естрогени і андрогени, б)мінералокортикоїди і глюкокортикоїди, в)адреналін і норадреналін, г)інсулін і глюкоган

2. Гіпофіз виділяє гормон: а)адренокортикотропний, б)інсулін, в)паратгормон, г)адреналін

3. Для утворення гормонів щитоподібної залози необхідний хімічний елемент: а)Бром, б)Хлор, в)Йод, г)Калій

4. Захворювання мікседема пов’язано з роботою: а)гіпофіза, б)статевих залоз, в)щитоподібної залози, г)надниркових залоз

5. Гіпоталамус виділяє гормон: а)адреналін, б)вазопресин, в)тироксин, г)естрадіол

6.Виберіть залози зовнішньої секреції: а)підшлункова, б)слинні, в)тимус, г)епіфіз

Допишіть речення:

7.Епіфіз виділяє гормон –

8.Яєчники як залози зовнішньої секреції утворюють –

9.Гормон, який зменшує виділення сечі, підвищує тиск крові – це

10.Які функції інсуліну –

11.Кретинізм – це хвороба, пов’язана із залозою -

12.Гормони паращитоподібної залози – це

 

ІІ варіант

Виберіть правильну відповідь

1. Залоза, яка управляє всіма іншими залозами, розташована: а)на шиї, б) у порожнині черепа, в)в грудній порожнині, г)в черевній порожнині

2. З перерахованих хвороб виберіть ту, яка не відноситься до хвороб щитоподібної залози: а)базедова хвороба, б)мікседема, в)кретинізм, г)цукровий діабет

3. До залоз змішаної секреції належить: а)тимус, б)паращитоподібна залоза, в)епіфіз, г)підшлункова залоза

4. Регулює кількість Са2+ в крові: а)гіпофіз, б)щитоподібна залоза, в)епіфіз, г)надниркові залози

5. Залоза, яка утворює тестостерон: а)сім’яник, б)яєчник, в)гіпофіз, г)гіпоталамус

Допишіть речення:

6.Виберіть залози зовнішньої секреції: а)шлункові, б)підшлункова, в)щитоподібна, г)надниркові

7.Акромегалія – це хвороба, пов’язана із залозою –

8.Підшлункова залоза як залоза зовнішньої секреції утворює –

9.За клітинний імунітет відповідає залоза –

10.Підсилює скорочення мʹязів матки, виділення молока в жінок гормон –

11.Кортикостероїдні гормони утворюються в залозі –

12.Гормони яєчників – це

Після виконання тестів, учні обмінюються своїми листочками з товаришем по парті. Учні перевіряють роботу свого товариша,.  Після перевірки знову обмінюються роботами та здійснюють самоаналіз.

 

Метод "Складання тексту на основі запропонованих слів"

Мета: формування вміння працювати з словами і науковими термінами, звертати увагу при читанні текстів на ключові (важливі) слова. 

Учні працюють в парі.

При закріпленні знань на уроці з теми "Ендокринні залози організму людини" вчитель спочатку формулює речення, а потім просить учнів за ланцюжком або хаотично зробити подібне. Наприклад: «Якщо в організмі людини надлишково виробляється гормон росту в дитячому організмі, то спостерігаєтся посилений ріст усього організму-гігантизм», або «Якщо в дитячому організмі не буде вистачати гормону росту, то це може призвести до раннього скостеніння хрящів, до захворювання- карликовості».  Після цього учні по-черзі формулюють власні речення, які стосуються залоз ендокринної системи Головне завдання учнів – не повторюватись, змінювати підходи до побудови речень.

Після виконання вправи необхідно обов’язкового провести рефлексію: чому не завжди вдається побудувати речення?

Метод "Якщо…, то…"

Мета: формування вміння правильно будувати речення за вказаним принципом

 

При закріпленні знань на уроці з теми "Ендокринні залози організму людини" вчитель спочатку формулює речення, а потім просить учнів за ланцюжком або хаотично зробити подібне. Наприклад: «Якщо в організмі людини надлишково виробляється гормон росту в дитячому організмі, то спостерігаєтся посилений ріст усього організму-гігантизм», або «Якщо в дитячому організмі не буде вистачати гормону росту, то це може призвести до раннього скостеніння хрящів, до захворювання- карликовості».  Після цього учні по-черзі формулюють власні речення, які стосуються залоз ендокринної системи Головне завдання учнів – не повторюватись, змінювати підходи до побудови речень.

Після виконання вправи необхідно обов’язкового провести рефлексію: чому не завжди вдається побудувати речення?

 

 Обговорення проблемного питання: Чи можливі такі перетворення у реальному житті, як у казці « Про Білосніжку»? Чому? Обгрунтуйте думку?

 

 

 

 

1. Метод "Складання сенканів" (п’ятирядок) 

Мета: формування аналітико-синтетичного та асоціативного мислення, творчої уяви учнів.

 

Складіть сенкан до слова «Залози». Робота виконується в парах.

Час на виконання завдання – 4 хвилини. Зверніть увагу на алгоритм складання сенканів.

Сенкани складаються за алгоритмом:

·        перший рядок – іменник;

·        другий рядок – два прикметники, що характеризують термін;

·        третій рядок – три дієслова, що характеризують термін;

·        четвертий рядок – речення з 4-х слів, що характеризують термін;

·        п’ятий рядок – іменник-синонім до терміна.

1. Залози

(іменник)

2.Внутрішньосекреторні   , _змішаносекреторні

(два прикметники)

3. _Регулюють, виділяють, _підтримують.

(три дієслова)

4.Залози регулюють роботу органів.

(речення з 4 слів )

5.Гормони.

(синонім до іменника)

Підсумок уроку.

 

Рефлексія 

На партах учнів знаходяться листочки-сердечка, які необхідно заповнити. Учні оцінюють свою роботу на уроці, висловлюють свої думки.

 

Ми вивчили…

Ми навчилися…

Нас зацікавило…

В нас викликало труднощі…

 

 

Виставлення оцінок та їх мотивація.

 

Інструктаж з домашнього завдання.



1.    Опрацювати параграф «Ендокринні залози організму» (§55, ст.251-254)

2.    Підготувати презентацію «Профілактика йододифіциту в організмі людини»

3.    Закінчити таблицю « Що дізналися?»

Немає коментарів:

Дописати коментар