Методи формування критичного мислення
Можливості застосування методу різноманітні, проте він є найбільш ефективним при формування думки щодо біологічних об’єктів, процесів чи явищ, які зазнають змін.
Як це робиться на практиці?
При закріпленні знань на уроці з теми "Ендокринні залози організму людини" вчитель спочатку формулює речення, а потім просить учнів за ланцюжком або хаотично зробити подібне. Наприклад: «Якщо в організмі людини надлишково виробляється гормон росту в дитячому організмі, то спостерігаєтся посилений ріст усього організму-гігантизм», або «Якщо в дитячому організмі не буде вистачати гормону росту, то це може призвести до раннього скостеніння хрящів, до захворювання- карликовості». Після цього учні по-черзі формулюють власні речення, які стосуються залоз ендокринної системи Головне завдання учнів – не повторюватись, змінювати підходи до побудови речень.
Після виконання вправи необхідно обов’язкового провести рефлексію: чому не завжди вдається побудувати речення?
Як це робиться на практиці?
Учитель записує на дошці ключові слова: "гормони, гіпофіз, гігантизм, акромегалія, карликовість". Після цього пояснює, що учні із запропонованих слів повинні скласти текст на тему "Гіпофіз". При складанні тексту слова можна змінювати за відмінками.
Потім вчитель разом з учнями складають текст, який може мати такий вигляд: "Ендокринні залози виробляють речовини-гормони, які у невеликих концентраціях змінюють стан організму. Гіпофіз-це залоза внутрішньої секреції, розміщена в головному мозку. За надлишкового вироблення гормону росту в дитячому віці спостерігається посилений ріст усього організму-гігантизм.Якщо це спостерігається у дорослої людини, виникають значні диспропорції всього тіла-захворювання-акромегалія. У разі гіпофункції гіпофіза у дитячому віці зупиняється ріст-захворювання називають карликовість."
Учням пропонуються ключові слова, загальні для всіх або за варіантами, і вони за визначений вчителем час повинні скласти текст.
Підручники закриті. Учні представляють результати роботи. Обговорення,чи правильно виконане завдання.
Як це робиться на практиці?
Спікерам груп вчитель роздає завдання для виконання:
Потім спікери організовують роботу в групах. Спочатку учні читають текст, а потім на його основі формулюють питання різного типу. Наприклад, питання може бути таким: "Відгадай, що це таке? Органели, що виробляють енергію у прцесі біологічного окислення?". (Відповідь буде – "мітохондрії"). Завдання формулюються по кількості членів в групі. Коли завдання готові, групи по колу задають питання одна одній спрямовано:Бондар-Петрову идорову (за будь-яким принципом-ланцюжком) і т.д.
Варіанти методики:
Учні записують питання на листку паперу, з якого роблять літак і запускають. До якої групи долетить літак, та й відповідає.
У формулювання питань можна внести обов’язковий елемент. Наприклад, розпочинати питання обов’язково зі слова "Що?" або "Чому?" і т.д.
Питання можуть бути і не спрямованими, хто буде відповідати визначає спікер.
І т.д.
Сенкани складаються за алгоритмом:
перший рядок – іменник;
другий рядок – два прикметники, що характеризують термін;
третій рядок – три дієслова, що характеризують термін;
четвертий рядок – речення з 4-х слів, що характеризують термін;
п’ятий рядок – іменник-синонім до терміна.
Приклади сенканів учнів:
Немає коментарів:
Дописати коментар