понеділок, 2 січня 2023 р.

Методичні рекомендації

Методи формування критичного мислення



Метод "Якщо…, то…"

Мета: формування вміння правильно будувати речення за вказаним принципом.

Учні працюють індивідуально.


https://lh3.googleusercontent.com/28uYf76qev-TI7h1rVBccJh5m8IPCK0ISXjYVj5grhS-JjFimC5CtqQa4ADlqp8dy1QhRutxBXfjEhyrUuW-sq8_HVNry28YUtr_J6B-UXmjW1mm87FYwP_h4BPK_GasJam4AFccuHuNED4RMw

Можливості застосування методу різноманітні, проте він є найбільш ефективним при формування думки щодо біологічних об’єктів, процесів чи явищ, які зазнають змін.

 

Як це робиться на практиці? 

 


При закріпленні знань на уроці з теми "Ендокринні залози організму людини" вчитель спочатку формулює речення, а потім просить учнів за ланцюжком або хаотично зробити подібне. Наприклад: «Якщо в організмі людини надлишково виробляється гормон росту в дитячому організмі, то спостерігаєтся посилений ріст усього організму-гігантизм», або «Якщо в дитячому організмі не буде вистачати гормону росту, то це може призвести до раннього скостеніння хрящів, до захворювання- карликовості».  Після цього учні по-черзі формулюють власні речення, які стосуються залоз ендокринної системи Головне завдання учнів – не повторюватись, змінювати підходи до побудови речень.

Після виконання вправи необхідно обов’язкового провести рефлексію: чому не завжди вдається побудувати речення?



🖎

Метод "Складання тексту на основі запропонованих слів"

Мета: формування вміння працювати з словами і науковими термінами, звертати увагу при читанні текстів на ключові (важливі) слова. 

Учні працюють в парі.


https://lh3.googleusercontent.com/WGDUBHiqun1obIbdFr1qbhfdtYaAS77zDlEXBWizUtWar0MvZXu902WDm_EjAhxjw_0abaiHLQwiYEx1dVgcro2TblUjTETtHyIHmjZMNFY4-Yf_r-cmhhM8ich4ZCGh_QZlKrpzrLJ0TJvx-w


 

Як це робиться на практиці?

 


Учитель записує на дошці ключові слова: "гормони, гіпофіз, гігантизм, акромегалія, карликовість". Після цього пояснює, що учні із запропонованих слів повинні скласти текст на тему "Гіпофіз". При складанні тексту слова можна змінювати за відмінками.

Потім вчитель разом з учнями складають текст, який може мати такий вигляд: "Ендокринні залози виробляють речовини-гормони, які у невеликих концентраціях змінюють стан організму. Гіпофіз-це залоза внутрішньої секреції, розміщена в головному мозку. За надлишкового вироблення гормону росту в дитячому віці спостерігається посилений ріст усього організму-гігантизм.Якщо це спостерігається у дорослої людини, виникають значні диспропорції всього тіла-захворювання-акромегалія. У разі гіпофункції гіпофіза у дитячому віці зупиняється ріст-захворювання називають карликовість."  

Учням пропонуються ключові слова, загальні для всіх або за варіантами, і вони за визначений вчителем час повинні скласти текст. 

Підручники закриті. Учні представляють результати роботи. Обговорення,чи правильно виконане завдання.




Метод "Питання для груп" 

Мета: формування вміння формулювати питання до змісту навчального матеріалу. 

Учні працюють в групах.


https://lh3.googleusercontent.com/pxmJmWYWYA4oXtEdhEn7VWJRsM-RRt8JgyaWzLsGSDf_lnot1cQp4DFvQbb1FzXPbGwWJPT1XKLgP4Hw9O1kNFmfAyBroqM7c-X-Jray-AAyiCBkbI_770pP2T_hLaiCBEDGtQ97fcY6Ejnb


 

Як це робиться на практиці?

 


Спікерам груп вчитель роздає завдання для виконання:

група 1

група 2

група 3

група 4

§12, с.53 підручника «Яка будова клітини?»

с.53 підручника "Яка будова ядра?"

с. 53 підручника Яка будова мітохондрії?

с.53 підручника "Яка будова пластид?"

Потім спікери організовують роботу в групах. Спочатку учні читають текст, а потім на його основі формулюють питання різного типу. Наприклад, питання може бути таким: "Відгадай, що це таке? Органели, що виробляють енергію у прцесі біологічного окислення?". (Відповідь буде – "мітохондрії"). Завдання формулюються по кількості членів в групі. Коли завдання готові, групи по колу  задають питання одна одній спрямовано:Бондар-Петрову идорову (за будь-яким принципом-ланцюжком) і т.д.


Варіанти методики:

  1. Учні записують питання на листку паперу, з якого роблять літак і запускають. До якої групи долетить літак, та й відповідає.

  2. У формулювання питань можна внести обов’язковий елемент. Наприклад, розпочинати питання обов’язково зі слова "Що?" або "Чому?" і т.д.

  3. Питання можуть бути і не спрямованими, хто буде відповідати визначає спікер.

  4. І т.д.


Метод "Підписуємо малюнок - пояснюємо" 

Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів, вміння працювати з німими малюнками.

Учні працюють в парах.


https://lh6.googleusercontent.com/gF_y1rOpjtazwip7r_HeidJoSo-ScFaBosVaczZGf_rw8EY4n-_TPq4RVGt5GUvhEdO_gHSxfe2gJt0uxr3z97hbb8z_wCArFyZHxVdBvO0E-486pLWS6W4tqRBjVRa_vO5Fl8y3kJj4mQR7jQ


 

Як це робиться на практиці? 

 


На початку уроку з метою актуалізації знань учням роздаються німі картки, на яких вони повинні зробити відповідні позначення протягом 5хв. Приклади таких карток подано нижче. Потім вони обмінюються картками і перевіряють правильність виконаного завдання іншої пари. За критеріями оцінювання, запропонованими вчителем, оцінюють роботу своїх товаришів. З метою якісного оцінювання відбувається обговорення результатів роботи за принципом "Хто, кому і чому хоче поставити питання?"

Наприклад, тема «Будова клітини» 6 клас. Учні отримують німі малюнки клітини і повинні назвати зашифровані цифрами частини малюнка. Потім обмінюються картками і за кожну правильно підписану органелу отримуюють 1 бал. Діти задають питання за принципом «Хто, кому і чому хоче задати питання? Запитання: «Яку функцію виконує певна органела?» За правильну відповідь і активну роботу- додатковий бал.

Тема 1. Будова і життєдіяльність тварин. Урок 1 Урок підготувала Стецюк  Людмила Іванівна, вчитель СЗШ №35 м. Вінниці Клітинна будова тварин та  особливості клітин тварин Опрацювавши інформацію, ти зможеш назвати: -  ознаки тваринної ...





Рослинна і тваринна клітини - Біологія. 9 клас. Шаламов











🖎

Метод "Складання сенканів" (п’ятирядок) 

Мета: формування аналітико-синтетичного та асоціативного мислення, творчої уяви учнів.

Учні працюють в парах або індивідуально.


https://lh4.googleusercontent.com/ttyNaNQFcHMvwtP0zzlhn6xGe_iriG5_0w8IpelfsHGbb3M_ZmHqVW6erVH11iUr_qZwgCiJUf1MvyZ4RcMoC5Tq8cSV_OFhSGwUwEekmLNLqTH9iHBr2wQnWUlnrvozg4NCIkTBajtFvSma

Сенкани складаються за алгоритмом:

  • перший рядок – іменник;

  • другий рядок – два прикметники, що характеризують термін;

  • третій рядок – три дієслова, що характеризують термін;

  • четвертий рядок – речення з 4-х слів, що характеризують термін;

  • п’ятий рядок – іменник-синонім до терміна.


Приклади сенканів учнів:

Скелет

Кістковий, хрящовий

Захищає, рухає, накопичує

Створює опору для організму

Каркас

Дихання

Зовнішнє, внутрішнє.

Забезпечує, окислює,.

Сукупність реакцій біологічного окислення.

Газообмін.


Немає коментарів:

Дописати коментар